pátek 26. února 2016

Recenze: Jídlo na prvním místě

Dnes přicházím s recenzí na velice známou knihu Jídlo na prvním místě. Hodně jsem toho o ní slyšela a byla jsem moc zvědavá, jaká vlastně je. Více v recenzi.

Autor: Dallas a Melissa Hartwigovi
Počet stran: 336
Nakladatelství: Jan Melvil Publishing
Cena: 279 Kč





Obsah:
Kniha je rozdělena do 22 kapitol, při čemž každá kapitola začíná vždy krátkým motivačním příběhem osoby, které program Whole 30 změnil život.
Hned na začátku se dozvíme, co to vlastně jídlo je, co by mělo skutečné jídlo splňovat, i důvod, proč diety nefungují. Následují informace o hormonech a jejich vlivu s detailními informacemi o každém hormonu zvlášť a vysvětlení, jak a co funguje. Další stránky jsou věnované popisu fungování těla, zjistíme jak probíhá proces trávení a k čemu slouží imunitní systém, i jestli opravdu platí, že něco prostě máme v genech.
Poté se už dostaneme k hlavní části knihy věnované podrobným informacím o jednotlivých potravinách, které jsou v programu Whole 30 zakázány kvůli jejich negativním vlivu na náš organismus - alkohol, cukr, některé oleje, obiloviny, luštěniny a mléčné výrobky, a naopak které jsou povoleny - proč bychom měli jíst maso, ryby, vejce, zeleninu, ovoce a zdravé tuky, jaké pozitivní účinky mají  na naše tělo.
Následuje vysvětlení dalších pravidel programu - nevážit se, neměřit, nepočítat kalorie, při čemž je vždy vše detailně zdůvodněno. Na závěr samozřejmě nechybí motivační doporučení, proč bychom i my měli program zkusit, detailní popis, co lze očekávat v jednotlivých dnech programu ( jaké pocity, myšlenky, stavy ), i návod, jak po ukončení programu začít s opětovným zařazováním vyloučených potravin a pozorování reakcí našeho těla. Jako bonus jsou přidány recepty podle pravidel Whole 30, opět s detailním návodem a barevnými fotkami.


Můj názor:
Musím se přiznat, že při čtení této knihy jsem měla rozporuplné pocity. A vsadím se, že jsem nebyla sama.... Ale nejprve k obsahu. Kniha je psána srozumitelně, jakmile ji začnete číst, vtáhne Vás a už nepustí, takže se vůbec nedivte, když jí přečtete hned v den koupě. Co musím vyzdvihnout je detailní popis jednotlivých potravin a jejich vlivu na naše tělo - zatím jsem v žádné jiné knize neviděla a opravdu je to zajímavé čtení. Navíc vše odborné autoři přirovnávají k běžným věcem ( např. imunitní systém - vyhazovači v klubu :) ), takže pochopí opravdu každý.
Líbí se mi, že program Whole 30 nepředstavují jako další z mnoha metod hubnutí, ale jako nástroj k uzdravení a pochopení vlastního těla. Něco jako stisknutí tlačítka reset a začínáme od nuly. Cílem je vlastně zjištění, která potravina na Vás jak působí a sestavení si toho nejlepšího jídelníčku na míru přímo pro Vás. Dále je mi sympatická myšlenka nepočítání kalorií a nevážení se, protože to skutečně jde i bez toho, kolikrát i daleko lépe.
Celkově se mi kniha moc líbila, jedna z mých oblíbených, protože je psaná srozumitelně, čtivě, vysvětluje spoustu věcí a styl psaní je velmi poutavý.
Proč tedy ty rozporuplné pocity? Protože, jak asi víte, jsem zastáncem vyváženého jídelníčku. Tedy jíst v každém jídle všechny makroživiny. Neumím si představit, jak se dá přežít bez klasických sacharidů jako luštěniny, těstoviny, rýže, atd. Uvěřit, že je zelenina dokáže nahradit je pro mě těžké. I po tom, co jsem knihu přečetla. 

Při čtení knihy Vám hlavou jdou různé myšlenky a jedna z nich je i "Jdu do toho!". Autoři Vás nepřímo "donutí" skočit do toho po hlavě a vyzkoušet si Whole 30 i na sobě. Protože když to zvládli všichni ti ostatní, tak proč ne já? Když to má takové zázračné účinky a život po Whole 30 už nikdy není jako dřív, tak chci taky okusit ten zázrak!
Ano, i já jsem si tohle říkala. Zároveň ale jako někdo, kdo už něco málo o fungování těla a stravě ví, mě napadají i další otázky a obavy... Nemám nadváhu, žiji zdravě, netrpím žádnou nemocí, bude to tedy mít i na mě nějaký účinek? A co jojo efekt? Když vyřadím sacharidy a pak je budu zase postupně ( možná ) vracet, nenastane klasický jojo efekt? Nehledě na to, že představa, že už si nedám svá oblíbená jídla mě... děsí!!!! ( Prosím! Neberte mi mou ovesnou kaši! PROSÍM!!! )
Na druhou stranu zkusit si to a taky okusit "ráj na zemi" je lákavé též.... A tak se nemůžu rozhodnout, jestli do toho jít a vše dokumentovat na svých stránkách nebo mám zůstat u toho svého. Uvidíme :)

Momentálně mám rozečtené takové pokračování novinku Whole 30. :)



Pokud i Vás kniha zaujala, můžete si ji koupit zde
Jídlo na prvním místě je k dostání i v elektronické podobě zde



4 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze a se spoustou věcí souhlasím. O různých formách stravování toho něco málo vím (ajurvéda, makrobiotika, nesčetně diet) a když k nám domů dorazila tato knížka, říkala jsem si, co to asi zase bude. Hned v úvodu mi vyděsilo, tak jako vás, že snad jsou i luštěniny a obiloviny špatné a zakázané (jako že cukr a alkohol nejsou nic moc, na tom se většina shodne), ale jak jsem tak dál listovala a diskutovala doma s mamkou nad tím, že by z toho musel být člověk jelen, když si to odporuje třeba s ajurvédou nebo makrobiotikou, které taky "nabízejí" ozdravení organismu, došla jsem k závěru, že je to prostě hlavně na prvním místě odvykací kůra, a to ještě velmi zjednodušená. Podle mě je celý Whole 30 navržen tak, aby se člověk co nejprimitivnější cestou (a to to nemyslím ve zlém) zkusil oprostit od všech cukrů a různých skrytých látek, o nichž ani nevíme, že jsou. No a aby bylo snažší zvítězit nad chutěmi a slabostí těla i ducha, jsou jasná pravidla- maso, vajíčka, zelenina. Tečka. (Jo, jsou tam ještě ty zdravé tuky jako bonus). Takže když vlezu do obchodu, minu všechna ostatní oddělení (to je najednou rychlí nákup), mám jasno a díky tomu i snadněji vytrvám. Je to asi jako Mezinárodní Ekonomie vysvětlená na pivu a vínu- velmi zjednodušené, leč účinnější, než kdyby bylo povoleno ještě trochu něco někde jako možná... To pak člověk moc snadno sáhne vedle. Co se motivačních proslovů týká, jak píše autor, tělo máme jen jedno, a jak říkáme mi doma- 30 dní není moc dlouhá doba, takže jsem se rozhodla to zkusit. Ale mě trápí dlouhodobá nulová reakce na diety, zdraví životní styl i cvičení, takže tím mám co získat. A cukrový detox rozhodně potřebuji. Už jsem strávila 30 dní většíma blbostma, takže ani toto mě nezabije. A s ohledem na později to vidím tak, že si člověk sám zjistí, co mu vyhovuje, třeba jako luštěniny, sýry, různé kaše, ale bude "vyléčen" od pocitu, že bez nich nemůže přežít den. ;) Nebo se jako já naučí pít kávu a čaj bez mléka, případně přestat být závislá na kávě. :D Ale rozhodně jsem zvědavá na názory i ostatních :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tyhle obavy měl skoro každý po přečtení :) A jsou zbytečné. Určitě to vyzkoušej, stojí to za to a jojo efektu se bát nemusíš. Kolikrát po WHOLE zmizí i problémy, které jsi považovala za samozřejmé nebo si ani neuvědomila, že je máš :D

    Měsíc bez ovesné kaše zvládneš :)

    Na fb doporučuji skupinu https://www.facebook.com/groups/844747412206480/?fref=ts

    Odpoví tam na všechno :)

    OdpovědětVymazat
  3. Kdyby odkaz nešel, skupina se jmenuje WHOLE30 CZ/SK

    Někdo to dělá i tak, že prvních 14 dní whole si dává denně jedno nepovolené jídlo a úplně čistě to jede jen půl měsíce...

    Super je blog https://paleosnadno.wordpress.com/ autorka držela whole několikrát a ráda i poradí a tak :) Pozor, ne všechny recepty jsou do whole vhodné, něco je jen paleo.

    Jdi do toho ;)

    OdpovědětVymazat
  4. Velice Vás zdravím a nejprve bych Vám chtěla poděkovat za blog - který vnímám jako velmi inspirující a zároveň přátelsky laděný! Také jsem se odhodlala k Whole30, ale ne z důvodu zhubnout, ale ze zdravotních důvodů. Jako celiak na přísné bezlepkové dietě jsem měla stále - i po 2,5 letech pozitivní hodoty na protilátky na lepek v krvi - jen na vysvětlenou - pokud tak u celiaka je, dělá někde dietní chybu a přijímá vědomky či nevědomky nějaké stopové množství lepku, který mu pochopitelně škodí. V Whole 30 jsem viděla jedinou cestu, jak se lepku i ve stopovém množství zbavit. Takže jsem se do toho postila, vydržela jsem 30 dni a asi na 80%. Občas jsem si dala brambory, nebo rýži. Výsledek byl takový, že mi pozitivní protilátky v krvi opravdu klesly (k mojí obrovské radosti!!), pocitově mi bylo víc teplo (jakože jsem obvykle zmrzlá jak rampouch), zlepšily se mi vlasy, pleť a nehty a úplně mi splasklo břicho. Při zavádění potravin zpět do jídelníčku se jako naprosto neškodné a nenadýmavé!!ukázaly luštěniny, naopak bzl. chleba a mléčné výrobky jako nevyhovující. Závěr pro mě tedy takový, že jako eliminační dieta to funguje dobře!

    OdpovědětVymazat