pondělí 31. srpna 2015

Recenze: Kniha Spartan

Dnes tu pro Vás mám recenzi na novou knihu Spartan, která vyšla před pár dny. Musím se přiznat, že když mi kniha dorazila domů, nemohla jsem se dočkat, až se do ní začtu. Byla jsem plná očekávání. Jaká tedy kniha je? Prozradím Vám ve své recenzi.
Autor: Joe De Sena je legendou v oblasti extrémních závodů. Za jediný týden dokázal uběhnout ultramaraton Badwater (217km ), závod Lake Placid Ironman (226km ) a horský běh na 160km. Je zakladatelem Spartan race / jeden z nejpopulárnějších překážkových závodů na světě, založen v roce 2010, má několik úrovní, které se odlišují především svou délkou a množstvím překážek /.

"Využívat své tělo je privilegium, na které lidé zapomínají, opomíjejí jej a vzdávají se ho."

Obsah knihy:
Předmluvu knihy napsal Michal Pokorný, zakladatel oficiální tréninkové skupiny pro Spartan race v Čechách. Michal popisuje svou cestu ke Spartanskému životnímu stylu, která rozhodně nebyla vůbec snadná, ale obrátila mu život k lepšímu.
Kniha samotná je rozdělena do deseti kapitol, ve kterých se nás autor postupně snaží naučit spartanskému životu. Dozvídáme se zde příběh zakladatele Spartan Race, jaký byl jeho život před tím než se stal spartanem, jak mu v jistých těžkých chvílích tento způsob života pomohl zase vstát a jít dál, i to, proč je být spartanem defakto jeho posláním. Seznámíme se s několika obdivuhodnými lidmi, účastníky Spartan race, kterým tento závod změnil život. Jejich motivující příběhy Vás opravdu donutí zamyslet se, když to dokázali oni, tak proč ne já? Spartan race není jen pro "namakané svalovce", ale opravdu pro každého a snad nikdo ze závodu neodchází stejný jako před ním. Každému to něco dá, nějak ho to změní, posune dál.
Jednotlivé překážky ve Spartan race představují různé situace v reálném životě. Celý závod je koncipován tak, abyste se pak s problémy a nesnázemi, které v životě mohou nastat, dokázali vypořádat se ctí. Pokud zvládnete Spartan race, zvládnete všechno.
A samozřejmě zde nechybí ani kapitola věnovaná zdravému stravování a pohybu jako takovému - jaký jídelníček by měl mít pravý spartan, na které potraviny se zaměřit a jaký pohyb je ten nejvhodnější.

"První polovinu závodu běžíte nohama, druhou polovinu běžíte svou myslí."

Můj názor:
Jak jsem psala na začátku, na tuto knihu jsem se velice těšila ( možná i proto jsem ji měla přečtenou za týden. ). O spartan race jsem toho hodně slyšela a přiznávám se bez mučení, že je mým snem se takového závodu zúčastnit. Po přečtení knihy jsem názor nezměnila a toužím po tom ještě víc. Kniha se četla velice dobře, při některých pasážích se i zasmějete, při některých zase tajíte dech. Dozvěděla jsem se spoustu informací o spartan race, ale hlavně i několik motivujících příběhů, které mě prostě utvrdily v tom, že zkusit to má každý.
Spartanská filosofie mi imponuje. I když, pravda, některé názory se mohou zdát trošku přehnané. Otázkou však zůstává, zda právě dnešní doba není trošku přehnaná. Možná bychom se měli snažit nebýt až tak moc moderní. Možná bychom měli hledat inspiraci v minulosti a to nejen v době tvrdých a nebojácných Spartanů. Z dětí se stávají rozmazlenci, z puberťáků, kteří mají neustále maminku a tatínka za zadkem, nikdy nedospělí jedinci. Domácí vaření už provozuje málokdo, protože na každém rohu je mekáč. Kvalitní potraviny jdou do pozadí, protože na nekvalitních ušetříme. Po schodech chodí málokdo, protože máme výtahy. A tak bych mohla pokračovat do nekonečna...
Kniha je psána jako manuál pro spartany, přináší nám příběh, vznik a historii spartanského životního stylu a já pevně věřím, že dokáže nadchnout další jedince, budoucí spartany. Být spartanem znamená posunout se ze zóny pohodlí do zóny boje. Naučit se překonat svou vůli jako největší překážku a dosáhnout odolnosti vůči životním problémům. A právě to dnešní společnost potřebuje jako sůl...

Pokud Vás kniha také zaujala, můžete si ji zakoupit se slevou 15% zde.

"Účastníci Spartan Race raději tvrdě prověřují svou vůli a fyzičku, než aby v sobotu ráno vyspávali. Dělají to, protože chtějí od života víc než pohodlí, průměrnost a luxusní toaletní potřeby."