WWW.MOJETELOMOJEVOLBA.CZ

čtvrtek 10. července 2014

Cvičení v těhotenství

Po úvaze nad stravováním v těhotenství se dnes blíže podíváme na cvičení v době těhotenství. Pokud je někomu divné, proč zrovna toto téma, tak jen upřesním, že proto, že jsem momentálně také těhotná. Ještě než začneme, chci předem upozornit, že jde o můj názor a že se nemusí ztotožňovat s názorem jiných.
Cvičit v těhotenství nebo ne? Stejně jako na jiná témata týkajících se zdravého životního stylu, i na toto panuje spousta různých názorů. Jak je to tedy správně? Mám cvičit, ikdyž jsem těhotná nebo si mám dát pauzu? Na tuto otázku je jen jedna správná odpověď - naslouchejte svému tělu, to jediné Vám prozradí tu správnou odpověď. Rozhodně zapomeňte na to, že když Vaše kamarádka v pohodě cvičila až do porodu nebo že když nějaká instruktorka cvičí zumbu ještě v 9. měsíci, tak Vy můžete taky. Každé tělo je jiné a každé snáší těhotenství jinak - já bych o tom mohla vyprávět. 
Pokud si těhotenství rozdělíme na trimestry, tak stejně jako většina lékařů i já jsem toho názoru, že v prvním trimestru ( do ukončeného 3. měsíce těhotenství ) by se cvičení mělo vynechat úplně. Můžete namítat, že se cítíte dobře, že do teď jste bez problémů cvičily, takže nic nebrání tomu cvičit i nadále. Ale je tu jedno velké ale. Vaše tělo už není stejné jako před tím. Už nerozhodujete jen o sobě. Začíná ve Vás růst malý tvoreček, pro kterého jsou první 3 měsíce nejrizikovější. Až třetina všech těhotenství během prvního trimestru končí potratem. Navíc, v prvních 3 měsících probíhá ten nejdůležitější vývoj pro Vaše miminko, věřím, že ho jistě nechcete nijak ohrozit a zbytečně riskovat. Můžete namítat, že u prvního těhotenství jste od začátku bez problémů cvičily a nic se nestalo. To je super, ale každé těhotenství je jiné ( to mi věřte ) a opravdu se nemusí nic stát. Ale taky může. A pak už může být pozdě...
Když se přesuneme do druhého trimestru ( 4. měsíc - ukončený 6. měsíc těhotenství ), tak tady už je to individuální, podle toho, jak se cítíte a co Vám doporučí Váš lékař. Pokud nemáte žádné problémy, tak cvičit samozřejmě můžete. Ale opět bych zůstala při zemi a nic nepřeháněla. Najděte si cvičení pro těhotné, choďte na procházky, plavat, rozhodně bych nedoporučovala nějaké extrémy jako zvedání činek, cviky na posilování břicha, Zuzku Light, apod. Mějte stále na paměti, že ve Vás roste miminko a že musíte myslet především na něj.
Cvičení ve třetím trimestru je opět dosti polemizované. Někdy to může pomoci, někdy uškodit a vyvolat předčasný porod. Je možné, že na cvičení nebudete mít ani pomyšlení, že Vám Váš stav a velké bříško nedovolí vůbec žádné cvičení. Pokud dovolí, tak opět zůstávejte u cvičení přímo pro těhotné, procházek, plavání. Nic neriskujte. Myslete na to, že už jste skoro u konce a nechtějte, aby Vaše miminko přišlo na svět dříve než bude jeho čas.
Teď se podíváme na názory jiných. Žena, která před těhotenstvím byla zvyklá cvičit obvykle nechce přestat, cvičení ji chybí nebo se třeba bojí, že bez cvičení zbytečně přibere. Ikdyž pro Vás před těhotenstvím bylo cvičení zábava, odreagování se nebo dokonce jste se tím živily, musíte si teď srovnat priority. Teď na prvním místě není cvičení, ale Vaše miminko. Ačkoliv Vaše tělo bylo do teď zvyklé na náročnou fyzickou aktivitu, teď se situace změnila. A nikdo, ani Vy, nemůže vědět, jak bude Vaše tělo reagovat a co se stane. Proč tedy riskovat? Po porodu budete mít dost času na to dát se zase do kupy.
Můžete argumentovat tím, že po internetu koluje několik fotek a videí těhotných žen, které se cvičením nepřestaly a nic se nestalo. Ano, vím o tom. Někteří je obdivují, já tedy rozhodně ne. Nepovažuji za správné, aby se tímto způsobem zviditelňovaly a tím i nabádaly další ženy, které si z nich mohou vzít příklad. Zrovna jim se nic nestalo, měly štěstí a já jsem vážně ráda, ale to neznamená, že jiné ženě to také nebude vadit a že jí se také nic nestane. Ty výčitky pak za to rozhodně nestojí...
Já sama jsem zatím bohužel nemohla cvičit, ani cviky pro těhotné. Jsem teď v 6. měsíci, ale těhotenské problémy a komplikace mi zatím nedovolily nic víc než procházky, které ale už i teď musím omezit kvůli jistým komplikacím. Takže můj pohyb se rovná skoro 0. Ani nevíte, jak moc mi cvičení chybí. Někdy mám i slabou chvilku, kdy si prostě musím pustit workout třeba s Jill a jen sleduju, jak cvičí. Strašně moc se těším, až budu zase schopná začít na sobě makat. Nevím, jestli bych teď vůbec byla schopná se na nějaké cvičení vrhnout kvůli bolestem pánve, tvrdnutí břicha, apod. Ale hlavně vím, že mi hrozí předčasný porod a rozhodně nechci miminko nijak ohrozit. Musela jsem omezit i běžné fungování, úklid, nákupy, protože jinak bych skončila v nemocnici.
Těhotné maminky vědí, že stejně jako se na internetu objevují extrémy těhotných cvičících žen, tak existují i ty smutné příběhy, o kterých sice nepíše bulvár a nejsou na youtube, ale najdete je v různých diskusích pro těhotné. A stačí si přečíst jen jeden jediný příběh a věřte mi, že Vás to od riskování odradí. A když pak víte, že stačilo tak málo a nemuselo se to stát, o to je to horší...

Když to celé shrnu, tak já se spíše přikláním k názoru v těhotenství necvičit a když cvičit, tak jen cviky určené přímo pro těhotné a hlavně se souhlasem lékaře. Bez ohledu na to, jestli maminka před těhotenstvím cvičila nebo necvičila nebo byla vrcholová sportovkyně. Berte to jako můj názor a doporučení. Každý jsme zodpovědný sám za sebe a každý si také vždy musíme nést následky svého chování a jednání. 

Extrémy, ze kterých si neberte příklad:

článek zde